Spelansvar
2017-09-11
Sustainable Interaction hjälper Mr Green ta fram Player Tracking System

Sustainable Interaction har varit delaktiga i arbetet med att ta fram det Player Tracking System (PTS) som Mr Green nyligen lanserat.

För spelbolag är ett PTS ett utmärkt sätt att lära känna sina spelare så att marknadsföring och olika budskap kan anpassas på ett bättre sätt. Till exempel kan man undvika att skicka viss typ av marknadsföring till spelare med riskabla spelvanor.

Ett Player Tracking System är ett proaktivt riskanalysverktyg för spelare och spelbolag. I verktyget analyseras dels speldata som exempelvis hur mycket tid och pengar som spelaren spenderar, dels information från ett självtest som spelaren gör. Resultatet blir en detaljerad riskanalys, där spelaren inte bara får veta om han eller hon har ett riskfyllt spelande utan också varför.

– Ett PTS är rent av en förutsättning för att kunna vara med i matchen. Att lära känna sina kunder på ett ansvarsfullt sätt är helt avgörande om konkurrenterna inte ska springa om dig. Detta gäller självklart inte bara spelbolag utan generellt i alla branscher, säger Johan Brandsten, vd på Sustainable Interaction.

Sustainable Interaction har också tagit fram webbutbildningar i spelansvar åt Mr Green. Alla medarbetare och chefer, totalt cirka 180 personer, kommer genomgå utbildningen.

– Ett PTS bör kombineras med utbildning. I takt med att man lär känna spelarna och ser mer av deras beteende finns det möjlighet att agera på olika sätt och då är utbildning ett måste.